Spaceship-crew

Find dig et skib, en besætning, og flyv ud i the Black. Denne opskrift følger mange af ‘Versets lykkejægere i jagten på overlevelse, eventyr og rigdom. Størstedelen foregår på hæderlig vis med transportopgaver, både af gods og passagerer. Således stævner mange fartøjer hver dag ud fra de utallige rumhavne, med det formål at holde sig flyvende. For at få enderne til at mødes, er det dog ikke alle, der flyver på komplet ærlig vis. Ofte er der lette penge at tjene ved at tage ulovligt gods om bord og flyve det under Alliancens radar, mens andre opererer som velorganiserede smuglere. Allernederst på bunden findes de, der ernærer sig ved at flyve ud og tage hvad der ikke er deres.

Rumstationer som Zionia Station på Clementine, langt fra core-planeterne og Alliancens lange arm, har det med at tiltrække en broget skare af skibe og besætninger. Grundene til at søge ud på kanten af ‘Verset i the Rim kan være mange, men selvom alt foregår lovligt nok til at Alliancen ikke retter sit vågne øje mod Clementine, er det de færreste der har helt rent mel i posen, når de lander på planeten.

Motiverne kan være mange. I kan være et opportunistisk crew af tidligere minearbejdere, der er blevet lokket til med løftet om Clementines ressourcerige jord. I kan også være et velorganiseret smuglerskib, der har fragtet ulovligt værktøj til planeten for en af de rige nobles, og har lugtet nemme penge før I flyver videre. Måske er I landet på Clementine ved en tilfældighed, og har brug for at flyve under radaren, mens I kalkulerer risikoen ved at rage til jer fra de andre veludrustede skibe, der har lagt til kaj. Fællesnævneren for alle disse crew-typer er, at det handler om at forlade Clementine rigere end man ankom.

Hvad handler spillet som spaceship-crew om?

  • At flyve på missioner eller eventyr i rummet under spillet
  • At prøve lykken i rummet omkring Clementine og derigennem tjene penge
  • At opbygge jeres ry, eller se det smuldre hvis I presser jeres held for langt


Hvad handler spillet som spaceship-crew ikke om?

  • At sidde hele dagen og drikke øl på rumstationens bar
  • At plotte og udspille sine modspillere fra sit klasselokale/pavillon
  • At skyde sine modspillere ned på rumstationen, fordi man har medbragt flere guns


Et spaceship-crew kan sammensættes på flere forskellige måder, og vi håber, at I vil bruge de forskellige evnetræer til at skræddersy jeres skib og besætning. I Firefly-serien bliver vi præsenteret for en klassisk besætning: her møder vi kaptajnen med en lyssky fortid, samt hans næstkommanderende; en pilot med en forkærlighed for legetøjsdinosaurer; en bubbly mechanic; en hårdkogt, våbenglad gunner; en højtuddannet læge på flugt fra loven, samt dennes forvirrede lillesøster; en companion, som åbner døre for skibets besætning; og en pastor, der i mange situationer er fornuftens stemme. Alle på Serenity har således en funktion. Tænk i disse baner, når I sammensætter jeres crew. Hvem er kaptajnen, mekanikeren, piloten, lægen, skibskokken? Har skibet nogle passagerer med, såsom en rigmand, der har betalt for at komme på eventyr, en forfatter på jagt efter sin næste historie, eller en spillefugl på flugt fra loven? Lad jer ikke begrænse af Serenity-besætningens arketyper, men sammensæt jeres eget unikke crew. Tænk dog over, at nogen skal kunne flyve skibet og reparere det, når motoren skyder røg midt ude i the Black. 

Overvej hvorfor I flyver sammen. Måske er sammensætningen helt tilfældig, og besætningsmedlemmerne er blevet samlet op hen af vejen? Men det kan også være at der er en helt særlig grund til at I flyver sammen. Måske er I alle sammen tidligere fanger fra det samme fængsel? Måske er I vokset op i den samme irske koloni? Måske er I alle sammen brødre og søstre med den samme far og forskellige mødre? Måske har I alle tjent sammen i Alliancen, og nyder jeres nye civile liv som besætningen på et fuldt lovligt fragtskib?

Overvej hvor I ligger henne på det moralske kompas. Er I lovlydige borgere, der holder stien ren, og kun flyver med gods og passagerer godkendt af Alliancen? Er jeres lovlige fragtoperation blot et skalkeskjul for det smuglergods I fragter rundt, eller har I en hang til rumpirateri, og supplerer jeres operation med gods der ikke er jeres?
Mulighederne er mange, og har I brug for at spare ideer, skal I ikke holde jer tilbage for at kontakte arrangørgruppen på kontakt@firefly-live.dk.

Bosætter

Små terraformede planeter som Clementine er skabt til opportunister. Væk fra Alliancens vågne øje kan alle – både de desperate og de optimistiske - købe sig en rejse uden returbillet, og bygge sig et nyt hjem fra bunden. Rundt omkring på rumstationen er små forretninger sprunget op for at understøtte planetens driftige aktivitet, og supplere dem, der lægger vejen forbi med alle livets fornødenheder, om det så er medicin, lidt godt til ganen eller en varm favn.

Grundene til at rejse ud og bosætte sig i the Rim kan være mange, men det er sjældent et sted folk tager ud hvis de har bedre alternativer. Selvom de uudforskede planeter og måner emmer af eventyr, er de langt fra Core-planeternes etablerede tryghed, og vil man have et liv herude, skal man oftest bygge det op for bunden. For de driftige og dem, der ikke har andet valg, er Clementines ressourcerige orange jord perfekt hvis man vil starte på en frisk.

Som bosættere har I valgt at pakke hvad end I havde, og starte et nyt liv på Clementine. Motiverne herfor kan både være, at I er på flugt og har set planeten som en frisk start, eller at I er blevet lokket hertil af Alliancens smædekampagne om at Clementines jord kan gøre jer rige. Måske er jeres mål ikke at tjene penge på selve jorden, men i stedet på de mennesker, der er kommet for at grave i den. Både lokale og gennemrejsende har brug for lægehjælp, underholdning, ammunition og fornødenheder, hvilket I som Clementines faste beboere kan levere.

Hvad handler spillet som bosætter om?

  • At skabe liv på rumstationen
  • At drive forretninger og beværtninger såsom casinoer, barer, bordeller, spaceship-værksteder og hospitaler, og udøve services derigennem
  • At have en mere afslappet spiloplevelse, der ikke nødvendigvis handler om at løse scenariets hovedplot


Hvad handler spillet som bosætter ikke om?

  • At flyve på missioner i rummet
  • At udspille sine rivaler gennem indviklet intrige-spil
  • At skyde folk ned med alle sine medbragte guns


Som bosættere kommer I til at skabe liv på rumstationen, og skabe jeres spil ved at udøve forskellige services. Nogle forslag kunne for eksempel være:

  • En gruppe munke og nonner på mission for jeres kirke, der nu har slået sig ned på Clementine for at udøve lægehjælp og sprede jeres budskab.
  • En gruppe rednecks, hvis familieforetagende har fået licens til at sælge ammunition, og som driver en gun range, hvor folk kan måle deres jern med hinanden.
  • En gruppe fra en kinesisk koloni, der har sat et kasino op på planeten, hvor I blanker de mange naive folk på gennemrejse af.


Det er en god idé at jeres gruppe udøver en form for service, så har I altid spil at beskæftige jer med, om det så er lægehjælp, mekanikerservice, øl og en festlig aften, underholdning i form af formelle te-selskaber og kinesisk dans, eller kortborde hvor man kan spille sine penge op.

Husk at bygge jeres gruppe op, så alle har en form for funktion. Missionærlægehuset kan f.eks. både bestå af en præst der er det spirituelle overhoved, en lægekyndig der står for de svære operationer, en kvinde på flugt der skjuler sin sande identitet under sit nonneløfte, en fanatisk munk der forsøger at frelse de mange syndere på stedets beværtninger og en ung akolut, der i virkeligheden drømmer om at flyve på eventyr i the Black.

Overvej hvorfor I har valgt at starte jeres nye liv på Clementine. Er I på flugt fra lovens vågne øje, og søger at skabe jer et nyt liv under et nyt navn på en af ‘Versets yderste planeter? Er I drevet af den opportune lyst til at skabe jer et bedre liv på jeres egne vilkår? Mulighederne er mange, og har I brug for at spare ideer, skal I ikke holde jer tilbage med at kontakte arrangørgruppen på kontakt@firefly-live.dk.

Nobles

Øverst i ’Versets hierarki sidder de velhavende og indflydelsesrige Nobles. Disse velstående folk med de rigtige efternavne er langt ofte hævet over den jævne pøbel, der flyver ‘Verset tyndt i jagten på overlevelse, eller slider på yderplaneterne i håbet om en lysere morgendag. De fleste nobles kommer fra gamle rige familier, mens andre først i de seneste generationer har erhvervet sig status og rigdom nok til at blive inviteret indenfor i ‘Versets fineste kredse.

Selvom nobles i sammenligning med det gemene pak nyder en uopnåelig og ophøjet status, er der dog både høje og lave i deres rækker. Core-planeterne plejer at være hjem for de førstnævnte, mens de nobles der findes ude i the Rim på den ene eller den anden måde er blevet tvunget derud, langt væk fra Core-planeternes trygge, luksuriøse rammer og farverige selskaber.

Der skal kun ét svagt led til at knække en ellers stærk kæde, og selvom ens gamle navn stadig holder vand, kan de penge man så mageligt plejede at læne sig tilbage på for længst være sluppet op, eller en serie af uheldige optrædener i sociale sammenhænge kan have smudset ens ellers så velrespekterede navn. Man kan også være kommet til penge for ganske nylig, og være tvunget til at drage ud hvor statussen som noble er nemmere at opnå, og hvor de uvaskede horder ikke behøver at kende dit efternavn, men blot ved, at det er langt finere end deres eget.

Clementine er således mulighedernes land for nobles, der enten ønsker at genoprette deres formue og ære, eller at skabe et navn for sig selv. Alliancen har sat en guvernør-titel på højkant, så det gælder om at rage så mange af de orange jordlodder og de omkringliggende asteroider til sig som muligt, så man kan erhverve sig en titel de bliver nødt til at respektere selv helt inde på Londinium og Shinnon.

Hvad handler spillet som noble om?

  • At deltage aktivt i spillet om at tilegne sig jord i kapløbet om at få mest
  • At hyre spaceship-crews til at flyve ud og claime jord i dit navn
  • At udspille sine konkurrenter, så du kan blive guvernør på Clementine


Hvad handler spillet som noble ikke om?

  • At sidde i et klasselokale og tælle sine penge i håbet om at have flest når spillet slutter
  • At flyve på missioner i rummet
  • At sidde og drikke øl blandt pøblen i rumstationens bar


Som nobles er jeres opgave at skabe spil for de mange tilrejsende crews ved at hyre dem til at flyve på missioner for jer. For at spaceship-crews’ne kan komme på vingerne, har de brug for at tage betalt arbejde, og det er her I kommer ind i billedet. I har pengene og ressourcerne, mens de har fartøjerne, og uden hinanden kommer I ikke særlig langt. Der ligger derfor en vigtig opgave på jeres skuldre som nobles, da spillet går i stå, hvis I blot læner jer tilbage og sover på jeres penge. I kommer til at starte scenariet langt rigere end alle andre, men til gengæld regner vi også med, at I bruger disse penge på at lave spil til jeres medspillere og dermed jer selv.

Der hviler altså et ekstra spilmæssigt ansvar på jeres skuldre som nobles, og vi forbeholder os derfor også retten til at afvise nobleskoncepter, der ikke kan løfte denne opgave. Bliver jeres koncept afvist, står vi selvfølgelig klar til at spare ideer, indenfor bosætter- og spaceship-crew kategorierne. Der vil blive lukket for tilmeldingen af nobles når der er 4 grupper tilmeldt.

Som nobles kommer I til at konkurrere om at rage territorier til jer på Clementine og de omkringliggende asteroider. Dette gøres ved at sende spaceship-crews ud og plante jeres flag. Det er dog ikke alle territorier, der kaster lige høj agtelse af sig, og det vejer selvsagt tungere at eje en asteroide med en ressourcerig jord, end en der er gold og uden muligheder. Når scenariet lakker mod enden, vil Alliancens udsendte embedsperson gæste planeten, og udpege den mest indflydelsesrige noble - det vil sige den, der ejer de fleste og bedste territorier - til Clementines guvernør. Detaljerne omkring dette magtspil vil blive præciseret for de tilmeldte noble-grupper.

De nobles, der har vovet sig ud på Clementine, er langt fra Londiniums og Sihnons spidser. Jagten efter at skabe eller genoprette jeres navn har bragt jer ud til ‘Versets kant. Måske er I samlet omkring en vigtig aristokrats uønskede søn, der er blevet sendt så langt væk at han ikke kan gøre skade, men kun kan søge oprejsning eller gå ubemærket til grunde. Det kan også være, at I først er kommet til penge for nylig, og at Clementine derfor er ny og frisk jord, hvor I kan skabe jer et navn, langt fra Core-planeternes snobberi. Måske er I kommet til jeres mange penge på højst uærlig vis, og ønsker nu at skabe jer et ærligt navn, så de, der plejede at trykke jer i sølet i stedet må bukke og skrabe for jer.

Når I bygger jeres gruppe er det dog vigtigt at tænke på, at en noble-gruppe består af andet end en noble, og at alle i gruppen har en funktion. Det kan godt være, at en eller to er ansigtet udadtil, men ved at have meningsfulde funktioner sikrer I, at alle har noget at tage sig til, og ikke blot skal bruge scenariet i noblemandens eller -kvindens skygge.

En gruppe kan således bestå af en udstødt nobleman, Hemsworth Barrington, der er født med et fornævnt navn, men som efter flere skandaler er blevet sendt til Clementine, hvor han ikke kan tilsmudse familiens navn yderligere. Hemsworth har selvfølgelig et mål om at skabe sig sit eget navn, både for at lukke munden på sin familie, og for at holde fast på sin uundværlige luksus. Med sig har han sin selskabspapegøje af en halvsøster, Calpurnia, der ved alt om at sladre, og hvordan en noble skal opføre sig. Disse to unge mennesker er beskyttet af en livvagt, Portia Kane, der tidligere har tjent i Alliancen, men som efter sin afskedigelse nu har til opgave at beskytte familiens unge medlemmer. Hemsworth og Calpurnia har ikke den fjerneste forstand på penge, og de har derfor også familiens gamle bogholder Fabricius Trinckett med, der, ud over at holde styr på finanserne, også slukker de ildebrande de uprøvede unge nobles har det med at starte, oftest assisteret af Calpurnias kammerpige Alicia, der indsamler den sladder hun skatter så højt, og også nyder at holde Hemsworth med selskab.

Mulighederne er mange, og er I klar på at påtage jer det ansvar som en noble-gruppe indebærer, glæder vi os i arrangørgruppen til at læse jeres koncepter, og eventuelt spare ideer. Hold jer derfor ikke tilbage med at kontakte os på mailen kontakt@firefly-live.dk, hvis I har mod på at spille nobles.