Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål om Firefly: Tell Them I Ain't Coming Back.
Skulle du alligevel sidde tilbage med ubesvarede spørgsmål, er du velkommen til at kontakte arrangørerne på
kontakt@firefly-live.dk.
Det er efterhånden blevet dyrt at afholde scenarier, og da vi gerne vil levere et scenarie af høj kvalitet, koster det derefter. Til gengæld kan du være sikker på, at alle de penge du indbetaler, bliver brugt på dig som spiller. Vi som arrangører og forening arbejder frivilligt for at afholde Firefly: Tell Them I Ain’t Coming Back, og der er ikke nogen, der sidder og skummer fløden, eller tager på druk for scenariets overskud. Skulle scenariet ende med et overskud, går pengene til fremtidige projekter i rollespilsforeningen Vannadon.
For dit deltagergebyr sørger vi for, at oplevelsen er så all inclusive som muligt. Det vil sige, at vi sørger for location, scenografi, NPC’er, plot, historie og mad, så det eneste du skal stå for, er din egen karakterskrivning (som vi selvfølgelig gerne hjælper med), drikkevarer (der kan købes til favorable priser under scenariet), og din egen indkvartering.
I arrangørgruppen stræber vi efter, sammen med jer spillere, at skabe en så komplet Firefly-oplevelse som muligt. Vi kan ganske vist ikke bygge et filmset, men alligevel vil vi prøve gennem setting og scenografi at inddrage så mange elementer fra Firefly-universet som muligt. Det vil sige, at ordensmagten vil hedde Alliancen, den tidligere modstandshær De Uafhængige eller Brown Coats, credits er den gældende valuta, verden vil være en skøn multi-kulturel smeltedigel af amerikansk, kinesisk, samt de andre kulturer, der forlod Earth-That-Was, og så videre.
Vi håber, at I vil være med til at skabe dette helhedsbillede ved at adaptere jeres grej og historie til den verden, der bliver præsenteret i filmen og serien. Det er ikke fordi vi er Firefly-reenactors, og vi er også åbne for, at man tænker ud af boksen, men hvis alle koncepter bliver for far-fetched, kunne vi ligeså godt have afholdt et generisk sci-fi scenarie. Er I i tvivl om hvorvidt jeres koncept er Firefly nok, er I velkomne til at kontakte os på kontakt@firefly-live.dk, så hjælper vi jer gerne på sporet igen. Vi vil hellere hjælpe med et fedt originalt koncept indenfor scenariets rammer, end at tabe spillere på gulvet.
Vi vil gerne se en bred vifte af koncepter afledt af fraktioner fra Firefly-universet, så som spaceship-crews, religiøse grupper, companions, smuglere, mafiabosser, og nobles. Der er dog er nogle få karaktertyper, som vi på forhånd vil frabede os, at I bygger jeres koncepter op omkring:
Selvfølgelig kan du det! Selvom Firefly - Tell Them I Ain't Coming Back, er en fortsættelse til Firefly - Take Me Out to the Black, har nye settlers, nobles, og spaceship crews fundet vej til Clementine, og vi prioriterer ikke imellem nye eller tilbagevendende grupper.
Selvom Vannadons Fireflyscenarier er et selvstændigt projekt, har vi selv været flittige gæster ved de tidligere scenarier, og er derfor også åbne overfor roller og crews, der har været af sted før. Dette scenarie viderefører ikke nogle af de tidligere arrangørgruppers plotlinjer, men det betyder selvfølgelig ikke, at I ikke kan spille videre på jeres personlige plots og relationer fra tidligere scenarier. Selvom et koncept har været af sted før, skal det stadig godkendes af arrangørgruppen, og vi forbeholder os retten til at komme med rettelser til konceptet.
Firefly er bygget op således at man deltager i grupper af minimum 3 personer, og det er derfor ikke muligt at deltage alene. Har du ikke nogen gruppe, vil vi anbefale at du søger en (eller personer til din gruppe) gennem vores Facebookgruppe. Der er med garanti altid nogen der kan bruge en ekstra pistol/pilot/advokat eller læge!
Firefly: Tell Them I Ain’t Coming Back er et 18+ scenarie, hvilket betyder, at man skal være fyldt 18 år ved scenariets begyndelse for at deltage. Personer mellem 16-18 år har dog mulighed for at få særlig dispensation, hvis de deltager i følgeskab med en værge over 18 år.
Kontakt arrangørerne på kontakt@firefly-live.dk hvis du er under 18 og gerne vil med.
Der vil til Firefly: Tell Them I Ain’t Coming Back blive serveret 3 måltider om dagen: et koldt bord til morgenmad og frokost (med eventuelle lunede indslag i form af rester), samt et varmt måltid til aftensmaden. Hovedmåltidet lørdag aften består af en vegetarisk buffet, med smagfulde og velkendte retter, mens der til frokost og morgenmad vil være både kød- og vegetarisk kost. Savner man proteiner i aftensmaden, er man velkommen til at indfinde sig i køkkenet og smøre en aftensmad af resterne fra frokosten
Har du et særligt hensyn, er du velkommen til at kontakte arrangørerne, så vil vi se, hvad vi kan gøre for at løse det.
Vi mener, at dårlige roller er roller, der er afhængige af at ødelægge andre folks roller eller spilmuligheder. Et godt eksempel er en snigmorder, hvis hovedformål til scenariet er at dræbe andre roller. Roller, der er baseret primært på udstyr eller på en scene, er også en dårlig rolle. Dette kunne for eksempel være en rolle, der er bygget op om, at han/eller hun har en rørbombe, eller en rolle, der er bygget op om en enkelt scene, som han eller hun venter på opstår. Fokuser i stedet på at have nogle klare målsætninger din rolle gerne vil opnå, og lav roller med ambitioner.
Vi mener, at gode roller har nogle mål, de gerne vil opnå under scenariet, og kan vinde deres konflikter uden nødvendigvis at dræbe andre roller. En god rolle er ikke nødvendigvis en ”vigtig” rolle, men en, der bidrager med gode rollespilsoplevelser til sine omgivelser, både ens venner og komplet fremmede. Derudover er det vigtigt at lave en rolle, som kan håndtere konflikter, uden at ty til dødelig vold som det første. Den gode rolle er altså bygget således, at den kan agere på spilskabende måder når den bliver presset.
Hvis du er i tvivl om hvad det indebærer, eller om din rolle er god, er du velkommen til at kontakte arrangørerne på kontakt@firefly-live.dk.
Ligesom at en dårlig rolle er en rolle, der ødelægger spil, så gælder det samme med grupper. En gruppe, som ikke kan aktivere sig selv og sidder og venter på, at underholdningen kommer dumpende ned i skødet på dem, er ikke specielt nyttig i denne scenarie-setting. En særlig faldgrube her er grupper af lejesoldater, der er afhængige af at blive hyret af andre for at få spil. Vil I gerne spille guns for hire, så sørg for at det ikke er gruppens hovedformål, men i stedet et bijob I kan tage hvis muligheden byder sig.
Grupper, der kun har planlagt internt spil, og ikke aktivt indgår i andre relationer, er oftest ikke særlig konstruktive i en scenarie-setting. I må selvfølgelig gerne have læsset jeres gruppe med interne relationer og konflikter, men sørg for også at lave nogle udenfor gruppen, så I ikke ender med at spille med jer selv i et klasselokale hele scenariet.
Grupper, der med det samme tyr til dødelig vold når de møder modgang, er ikke særlig konstruktive for spillet. Selvfølgelig kan en diskussion godt ende i væbnet kamp, men sørg for at have flere trin på jeres konflikttrappe end et pistolløb for panden af jeres modstandere. Er I en gruppe af hårdkogte bøller, kan det for eksempel være, at I har hyret en diplomat eller en advokat, der skal forsøge at forhandle på jeres vegne når bølgerne går højt.
Grupper, som har indbygget spil, og som kan underholde både gruppens medlemmer og inddrage andre spillere, er gode grupper. Grupper, der går ud og gør ting, og på den måde skaber spil for sig selv og andre, er gode grupper. En gruppe bør have en indkomst og nogle klare mål de gerne vil opnå under scenariet. På den måde sikrer I, at I altid har noget at give jer til.
Det er en god ide at have nogle klare holdninger til de forskellige fraktioner, så I kan deltage aktivt i rumstationens konflikter. Når I laver jeres gruppe, så spørg for eksempel jer selv om, hvordan I forholder jer til Alliancen? Hvor høj jeres moral er? Hjælper I andre nødstedte crews, eller skyder I resten og stjæler deres ting? Hvad vil I gerne opnå på rumstationen?
Selvfølgelig kan du det. Er du og din gruppe ikke ude efter gun-loaded action, kan I sagtens komme og hygge jer, og bidrage til Firefly-stemningen. Vi forventer selvfølgelig stadig, at I sætter jer ind i Firefly-universet og i den overordnede historie, så I kan snakke med, når folk diskuterer f.eks. fejringen af U-day på baren eller hvad for nogle A-holes Alliancen er.
Hvis man primært er til stemningsspil, vil vi opfordre jer til at spille grupper, der ikke aktivt opsøger konflikter, og som ikke eskalerer voldsomme situationer. Husk, at bare fordi man har overskud til en konflikt lige nu, kan man ikke undsige sig følgeeffekterne 4 timer senere fordi man ikke gider mere.
Vi anbefaler, at stemningsspillere spiller bosættere på Clementine.
Der vil komme til at optræde alkohol til Firefly: Tell Them I Ain’t Coming back, da scenariet er et seniorscenarie. Derfor forventer vi, at voksne mennesker kan håndtere at drikke vin i stedet for saftevand. Det vil under scenariet være muligt at købe alkohol i form af øl og cider i scenariets bar. Da vi gerne vil undgå at brænde inde med vores barbeholdning fordi alle har deres egen ramme øl med, er det ikke tilladt selv at medbringe almindelig alkohol, dvs. øl og cider. Finder vi dette, vil det blive opbevaret i GM-bunkeren, og kan afhentes efter spilstop. Sodavand og stærk spiritus kan købes i baren, men det er her tilladt også at medbringe sit eget indenfor rimelighedens grænser. Finder vi folk på spilområdet der er for fulde til at spille rollespil, bliver de smidt i seng. Med hensyn til CQB-banen, er det den ansvarshavende arrangør, der vurderer om folk er for fulde, og vi forbeholder os retten til at afvise grupper, eller medlemmer af grupper, der ikke længere kan administrere skumkrig.
Angående euforiserende stoffer (dette inkluderer også cannabis), gælder dansk lovgivning, og det er ikke tilladt at indtage disse under scenariet. Træffes man påvirket af stoffer under scenariet, er det hjemsendelse for egen regning.
Med hensyn til rygning, er det ikke tilladt at ryge på skolens område, og dette skal i stedet foregå uden for skolens arealer. Det samme gælder for dampning. Vi henviser til, at man hurtigst muligt stiller sin rygetrang og kommer tilbage til spillet, i stedet for at lave snakkeklub omkring askebægeret udenfor.
Firefly: Tell Them I Ain’t Coming Back kommer til at have et par overordnede plotlinjer, som det bliver muligt at opsøge i spil. Spillet til scenariet skal dog aktivt opsøges, så forvent ikke at hovedplottet kommer dalende ned i skødet på dig. Vi vil dog sørge for, at du som spiller så vidt muligt ved hvad der foregår til scenariet, med mindre at du aktivt undgår det. Der vil under spillet blive opereret med en lille dynamisk NPC-gruppe. Disse er der for at sprede stemning og understøtte plottet, så forvent ikke at NPC-gruppen kan underholde dig en hel weekend.
Når spillet ikke opsøges aktivt, kan Firefly: Tell Them I Ain’t Coming Back betegnes som et sandkassescenarie, og vi håber, at I som spillere vil hjælpe os med at bygge den optimale Firefly-sandkasse, der er sjov for alle at lege i.
En gruppe består af 3-7 personer. Vi har erfaringer med, at store grupper udvisker de individuelle roller, og vi vil desuden gerne undgå, at folk vinder konflikter med simpelt flertal. Der kan dog undtagelsesvist gives dispensation til en ekstra person i gruppen. Kontakt arrangørgruppen på kontakt@firefly-live.dk hvis en dispensation er jeres eneste mulighed for at komme med alle sammen. Vi er mere tilbøjelige til at give dispensation til stemningsgrupper og bosættere.
Er I otte eller ni venner, der gerne vil af sted, så overvej om I vil få det sjovere ved at spille to mindre rivaliserende grupper. Ens bedste venner er oftest dem, der spiller ens sjoveste fjender.
Det er ikke tilladt at omgås reglen om gruppestørrelser ved at lave for eksempel et spaceship-crew på 7, og deres tæskehold på 7, der i praksis fungerer som et stort tæskehold på 14 mennesker. Vær søde at overholde dette, da det ellers giver en frygtelig ubalance til scenariet. Er I 14 personer, der gerne vil af sted, henviser vi til ovenstående forslag.
Vi ved godt, at mange går med en lille Jayne Cobb i maven, og har et stort arsenal af NERF-guns. Vi er også klar over at der findes automatvåben i Firefly-universet. Vi vil dog gerne dyrke Space-Western-genren, og desuden ønsker vi os en mere dynamisk kamp til Firefly end skumdarts og -kugler, der flyver om ørerne på folk. Derfor er det kun tilladt at medbringe ét automatvåben pr. gruppe. Man må medbringe lige så mange manuelle- og semiautomatiske guns man vil. Vi håber, at I vil se dette som en mulighed for at scenariets kampe kommer til at handle om andet end hvem der har været bedst til at tune sit NERF-gun.
Der er intet i Firefly-universet, der dikterer, at der kun er to køn. Derfor byder vi spillere med alle kønsidentiteter velkomne til scenariet, og din rolle kan have lige præcis den kønsidentitet, du ønsker. Du udfylder blot din tilmelding med dine foretrukne pronouns, eller de pronouns din karakter bruger.
Hovedsproget til Firefly: Tell Them I Ain’t Coming Back vil være dansk. Sproget i ‘Verset er dog en skøn smeltedigel af alle de sprog, der forlod Earth-That-Was under the Exodus, og derfor er der også fri mulighed for at lege med sproget og krydre med engelsk, kinesisk eller noget helt tredje under scenariet. Ligesom vi på hjemmesiden bruger engelske gloser i flæng, er du også velkommen til at sige ‘Shiny’, ‘Unification War’, ‘Brown Coats’ osv., i stedet for ‘Skinnende’, ‘Foreningskrigen’ og ‘Brunfrakker’. Leg med sproget som du vil og giv den gas, men forvent, at al officiel kommunikation fra arrangørerne vil være på dansk, med mindre du er international spiller. Gun HOE-tze bee DIO-se.
Da Firefly scenarierne ikke spilles som en kampagne, har vi valgt at tilbagevendende grupper eller karakterer ikke har optjent nogle ressourcer, penge, eller evnepoint fra Firefly - Take Me Out to the Black til Firefly - Tell Them I Ain't Coming Back. Når vi skyder scenariet i gang fredag aften, ønsker vi at alle grupper kan udforske rummet omkring Clementine på lige vilkår.