Sikkerhed

Bliver du under scenariet nødt til at afbryde en interaktion fordi du føler dig ukomfortabel eller utryg, anvendes ordet ’offgame’. Offgame stopper scenen, og det er herefter muligt for dig enten at fortælle din modspiller, hvad der kan justeres så scenen igen bliver tryg for dig, eller helt afbryde den og gå et andet sted hen. Du er ikke forpligtet til at forklare hvorfor scenen gør dig utryg, men vær også forstående overfor din modspiller, der sandsynligvis har brug for at få forsikret, at han eller hun f.eks. ikke har gjort dig fysisk ondt, men at du blot har brug for at trække dig. Har du brug for at snakke en episode igennem med nogen udenfor spillet, står arrangørerne altid til rådighed. 

Kalder en modspiller offgame mens I er i gang med en interaktion, er det din opgave at spørge om personen er okay, om der er noget du kan gøre, og derefter respektere hvad modspilleren har brug for; det kan være en justering, en undskyldning, eller at komme væk. Bliver der brug for en længere snak, så træk til side, så I ikke forstyrrer spillet, og tiltrækker en masse opmærksomhed omkring en situation, der er imellem jer to. Tjek eventuelt ind med spilleren, hvis du får mulighed for det senere, men respektér også, hvis denne ikke ønsker at tale mere om episoden, eller med dig. 

Offgame skal dog ikke misbruges som et ’helle’. Offgame kan altså ikke anvendes hvis din rolle er havnet i en træls situation hvor nogen nu forsøger at banke, bestjæle eller dræbe din rolle. Respektér, at dine handlinger har konsekvenser, og anvend kun muligheden for at sige offgame hvis noget gør dig så utryg eller ukomfortabel som spiller, at det ikke er godt for dit helbred at være i scenen eller interaktionen. 

Brug offgame når:
En scene eller en interaktion som spiller gør dig utryg, ukomfortabel, eller ikke er god for dit helbred

Brug ikke offgame når:
En scene eller en interaktion gør noget træls, som din karakter gerne vil undgå. 

Eksempel:

Wash har modtaget betaling for at sabotere sit eget skib. Det har besætningsmedlemmet Jayne fundet ud af, og konflikten mellem de to er eskaleret til, at Jayne simulerer et kvælertag på Wash. Spilleren bag Wash har desværre en oplevelse i sin fortid, der gør, at han ikke er komfortabel med den slags berøring. 
Wash: Offgame
Jayne afbryder scenen og går offgame
Jayne: Er du okay? 

Scenarie 1: 
Wash: Ja, men jeg bryder mig ikke om at dine hænder er så tæt på min hals. Kan du tage fat om mine arme i stedet? Så kan vi godt fortsætte scenen. 
Jayne tager fat om Washes arme i stedet.
Jayne: Er det her okay? 
Wash: Det er okay. Ingame
Jayne: Ingame
Scenen fortsætter. 

Scenarie 2: 
Wash: Nej, jeg kan ikke have hænder så tæt på min hals, jeg bliver lige nødt til at få lidt luft. 
Jayne: Undskyld. Er der noget jeg kan gøre? 
Wash: Ellers tak. Lad os sige at min rolle har fået beskeden, og jeg spiller bange for dig det næste stykke tid.
Jayne: Okay.
Scenen afbrydes, og spillerne går hver til sit.